عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

عسل در احادیث امام رضا

دوشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۹ ق.ظ

عسل در احادیث امام رضا (ع) ذکر شده است و نکات جالبی دارد.

عسل را باید در زمره غذاها دانست. خداوند در قرآن و در سوره نحل آن را به عنوان ماده شفابخش برای انسانها معرفی نموده است: «فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»؛«خوردن عسل برای مردم شفاء است». ( ۱ )

پیامبر اکرم (ص) هم درباره این ماده حیاتبخش فرموده اند: «لم یستشف المریض بمثل شربه العسل»؛ «هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسل شفاء پیدا نمی‌کند.» ( ۲ )

برای استفاده بهینه از آثار و فواید عسل شناخت عسل خوب و بد اهمیت زیادی دارد.
در مورد زیان نوعی عسل در احادیث امام رضا (ع) هشدار داده و می فرماید: واعلم ان للعسل دلایل یعرف بها نفعه من ضره و ذلک ان منه شیئاً اذا ادرکه الشم عطش ، ومنه شی ء یسکرو له عند الذوق جراقه شدیده فهذه الانواع من العسل قانله؛
برای شناخت عسل مفید از مضر نشانه هایی است ، بعضی از عسل‌ها هستند که وقتی بویشان به مشام انسان برسد عطسه می زند، بعضی از عسلها سکر آوردند و مزه بسیار تند و سوزنده ای دارند، این نوع عسل‌ها کشنده اند. ( ۳ )

امام رضا (علیه‌ السلام) در بیانی دیگر عسل را شفای دردها و بیماریها دانسته اند. عن الرضا (ع) عن آبائه عن رسول الله (ص): قال ان یکن فی شیئی شفاء ففی شرطه حجام اوشربه عسل.
از امام رضا (علیه‌ السلام) از پدرانش از پیامبر (ص)نقل شد که فرمود: اگر در چیزی شفا باشد در حجامت و نوشیدن عسل است. ( ۴ )

 

عسل در احادیث امام رضا

 

در روایتی از امام رضا (علیه‌ السلام) از اهمیت عسل سخن به میان آمده است. عن الرضا (ع) عن آبائه عن رسول الله (ص) قال: لا تردوا شربه العسل علی من اتاکم بها.
از امام رضا (علیه‌ السلام) از پدرانش از پیامبر (ص) نقل شد که فرمودند: به هر کس از شما که عسل تعارف کردند رد نکند( بگیرد و بنوشد). ( ۵ )

در جایی دیگر ، عسل در احادیث امام رضا علیه السلام راه درمان و پیشگیری از سرماخوردگی معرفی شده است. آن حضرت می فرماید: هر که می خواهد در همه ی زمستان از سرماخوردگی دور بماند ، هر روز ، سه لقمه شهد (عسل) بخورد. (۶ )

و در روایتی دیگر آن را درمان دردها برشمرده اند. عن الامام الرضا علیه السلام : پیامبراکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودند : خداوند برکت را در عسل قرار داده است . درمان دردها ، در آن است و هفتاد پیامبر دوام سودمندی آن را از خداوند خواسته اند. ( ۷ )

عسل در احادیث امام رضا مایه تقویت حافظه نیز برشمرده است و می فرماید: سه چیز حافظه را زیاد می کند و بلغم را از بین می برد ، قرائت قرآن ، عسل و کندر. ( ۸ )

در حدیثی دیگر به نقل ار امام کاظم علیه السلام درباره خواص درمانی عسل فرمودند: در عسل ، درمان هر دردی است ، هر کس ناشتا یک انگشت از آن را بلیسد ، این عسل بلغم را پایان می دهد ، صفرا را فرو می نشاند ، تلخه ی سیاه ( زرداب) را مانع می شود ، ذهن را صفا می بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود ، حافظه را نکو می سازد. ( ۹ )

پانوشت ها:
۱ . نحل / ۶۹
۲ . بحارالانوار، علامه مجلسی، موسسه الرضا، بیروت، ج ۶۶، ص ۲۹۲
۳. بحارالانوار، ج۵۹ ، ص ۳۲۴
۴. طب الرضا(ع) ، ص ۲۵۵
۵. اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام صفحه ۷۲۴
۶. طب الامام الرضا علیه السلام ، صفحه ۳۷
۷. مکارم الاخلاق جلد ۱ صفحه ۳۵۹ حدیث ۱۱۷۳
۸. اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام صفحه ۷۲۴
۹. الفقه المنسوب للامام الرضا علیه السلام ، صفحه ۳۴۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی