عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

خواص یونجه

چهارشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۹:۴۷ ق.ظ

خواص یونجه بسیار زیاد است و در قدیم به عنوان دارو استفاده می شده اما اکنون فقط برای حیوانات کشت می شود و انسان ها از آن غافل شده اند.

استفاده باستانی از گیاه یونجه:

طب سنتی چینی از برگ یونجه برای از بین بردن زخم ها و تحریک اشتها استفاده کرده است. داروهای آیورودای بومی از آن برای بهبود تولید سلول های خون و آرتریت، احتباس آب و زخم ها استفاده کرده است.
در قرن شانزدهم، استعمارگران اسپانیا از یونجه به عنوان غذا برای اسب خود استفاده کردند. آنها معتقد بودند که گیاه یونجه غذای بهتر از چمن است. بومیان آمریکایی از خواص یونجه و دانه های آن به عنوان یک افزودنی مواد مغذی استفاده می کنند ، آنها همچنین برای توقف لخته شدن خون و درمان زردی از آن استفاده کردند.
آمریکایی ها از آن برای مبارزه با مشکلات قاعدگی، مشکلات ادراری و خشکی و شوره پوستی استفاده می کردند. علاوه بر این، گیاهپزشکان سالهای ۱۸۰۰ از خواص یونجه برای درمان کم خونی، سوء هاضمه و دیسپپسی استفاده می کردند.

می توانید برای آشنایی بیشتر مقاله ” یونجه ” را مطالعه فرمایید.

فواید و خواص یونجه:

کمک می کند تا کلسترول کاهش یابد:

گیاه یونجه دارای محتوای سافین بالا است. این ترکیبات گیاهی شناخته شده برای کاهش سطح کلسترول است. یونجه جذب کلسترول در روده را کاهش می دهد. همچنین دفع ترکیبات مورد استفاده برای انباشتگی کلسترول را افزایش می دهند. این به این معنی است که سطح چربی خون را پایین می آورد. کاهش میزان چربیها می تواند، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از سطح کلسترول بالا کمک کند.

کمک‌تان می‌کند که از شر سموم بدن خلاص شوید:

یکی از خواص یونجه سم زدا بودن آن است. به عنوان یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده برای پاکسازی بدن‌تان عمل می‌کند و سبب می‌شود که از شر سموم بدن‌تان خلاص شوید. تجمع مواد سمی در بدن ممکن است اثرات سوء بر سلامت و زیبایی شما داشته باشد. مواد سمی روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب سبب می‌شود که بدن نسبت به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر شود. خوردن یونجه به صورت منظم یا مصرف مکمل یونجه می‌تواند بدن شما را از داخل سالم نگه دارد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند:

مصرف منظم یونجه می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، مقاومت طبیعی بدن را در برابر بیماری و اختلالات مختلف افزایش دهد. این هم یکی دیگر از فواید سلامتی یونجه است. این فایده‌ی جوانه و برگ یونجه به علت وجود مواد مغذی گیاهی مانند کلروفیل و کاناوانین در یونجه است. یک سیستم ایمنی قوی نقش مهمی در محافظت از بدن‌تان در برابر بیماری، اختلال و رشد تومورها ایفا می‌کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد:

این هم یکی دیگر از دلایلی است که باید یونجه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سرطان یک بیماری کشنده است که سالانه باعث مرگ صدها نفر از آدم‌‌ها در سراسر جهان می‌شود. یونجه حاوی اسید آمینه‌ی کاناوانین است که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کند. علاوه بر این، یونجه به خارج کردن مواد سرطان‌زای موجود در روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

خواص یونجه برای مبارزه با سرطان پستان:

این گیاه فوق العاده شامل فیتواستروژن و ترکیبات گیاهی است که به افزایش سطح استروژن کمک میکند ؛ مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات خطر مرگ و عود بیماران مبتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد و در کاهش عوارض یائسگی و خونریزی بیش از حد کمک می کند.

 

خواص یونجه

 

جوانه یونجه خونریزی را بند می‌آورد:

گیاه یونجه یک منبع عالی از ویتامین K، آهن و کلروفیل است. این مواد مغذی و خواص یونجه بر جلوگیری از خونریزی و افزایش تولید خون در بدن تاثیر می‌گذارند. زمانی که در مورد فواید شگفت‌انگیز جوانه و برگ یونجه برای سلامتی صحبت می‌کنیم، باید حتما یونجه را به عنوان یک داروی گیاهی موثر برای خون دماغ ، خونریزی لثه ، لخته شدن ضعیف خون و کم‌خونی ذکر کنیم.

با افسردگی مبارزه می‌کند:

یونجه اثرات آرام‌بخش و تسکین‌دهنده روی سیستم عصبی است و بنابراین می‌توانید آن را برای مبارزه با افسردگی و خلاص شدن از شر اضطراب استفاده کنید. یک فنجان دمنوش یونجه می‌تواند به شما کمک کند که استرس‌تان را از بین ببرید و خلق و خوی‌تان را بهبود می‌دهد. علاوه بر این، یونجه به عنوان یک درمان گیاهی موثر برای اختلالات خواب و بی‌خوابی در نظر گرفته می‌شود.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد:

تصلب شرایین ممکن است به بیماری قلبی منجر شود. یونجه به عنوان یک رقیق‌کننده‌ی خون طبیعی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، یونجه می‌تواند به افزایش روتین موجود در رگ‌های خونی کمک کند.

از کم‌خونی جلوگیری می‌کند و آن را درمان می‌کند:

کم‌خونی ناشی از فقر آهن و تولید ضعیف خون است. استفاده از یونجه می‌تواند تولید خون را بهبود بخشد. همچنین به دلیل وجود کلروفیل در جوانه و برگ یونجه، مصرف آن سبب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود. افرادی که آهن خون‌شان پایین است باید یونجه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

موجب کاهش علائم یائسگی:

کمبود استروژن علت اصلی یائسگی است ، از آنجایی که گیاه یونجه دارای فیتواستروژن است، برای زنان یائسه بسیار مفید می باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف این گیاه می تواند تعرق شبانه را حل کند و همچنین باعث از بین رفتن گرگرفتگی ها شود.

رفع خشگی واژن و عوارض قاعدگی:

همچنین با خشکی واژن، سردرد، از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلقی مبارزه می کند ؛ زنان مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی، می توانند از یونجه بهره مند شوند. ویتامین K همچنین ویتامین انعقاد خون است و می تواند باعث جلوگیری از خونریزی بیش از حد شود.

جلوگیری از پوکی استخوان:

مقدار زیاد ویتامین K در یونجه مناسب سلامت استخوان است. بدن انسان نیاز به ویتامین K دارد تا از کلسیم به درستی استفاده کند. یونجه همچنین دارویی است که می تواند شما را در برابر پوکی استخوان محافظت کند.

تولید شیر را افزایش می‌دهد:

مصرف یونجه تولید شیر را افزایش می دهد. البته مادران باردار یا شیرده تنها پس از مشاوره با پزشک، مجاز به مصرف یونجه هستند.

دارای خواص ضد پیری است و آنتی‌اکسیدان دارد:

یونجه یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند ‌است. بنابراین، با استفاده از یونجه می‌توانید با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در یونجه این توانایی را دارند که سطح سلامت شما را ارتقاء بدهند و از بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری کنند.
یونجه سرشار از ویتامین K است. بنابراین، مصرف آن می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با پیری مانند سخت شدن شریان و پوکی استخوان کمک کند.

از روماتیسم و مسمومیت خون جلوگیری می‌کند:

یکی از خواص یونجه به لطف مواد مغذی مفید و ضروری که دارد اثرات ضد روماتیسمی است. استفاده از یونجه می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه، ادم (خیز یا ورم)، سنگ مثانه، آرتروز، التهاب مفاصل، مسمومیت با فلزات سنگین، زخم‌های واریسی، و غیره کمک کند.

خواص یونجه برای دیابت:

مطالعات انجام شده توسط مجله علوم دارویی پاکستان نشان داد که گیاه یونجه توانایی کاهش میزان قند خون را دارد. کار را با افزایش آزاد سازی انسولین از پانکراس انجام می دهند. سطح قند خون تنظیم شده برای درمان دیابت ضروری است ،همچنین مصرف یونجه باعث کاهش وابستگی به انسولین میشود.

 

خواص یونجه

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

مصرف منظم گیاه یونجه به بسیاری از مشکلات گوارشی شامل درد های شکمی ناشی از گاز، گاستریت، تهوع، سوء هاضمه، یبوست و تحریک اشتها کمک می کند. به این دلیل این که این گیاه حاوی هشت آنزیم است که هضم کلی را ترمیم می کنند ، همچنین از آنجایی که به خانواده بنشن تعلق دارد، محتوای فیبر آن به طور طبیعی سیستم گوارش را تسهیل می کند.
با این حال، به منظور کمک به هضم، باید آنرا به عنوان جوانه، دانه، آب و یا به عنوان برگ های خشک شده در چای، قرص و یا بصورت پودر فرم گرفته شده اضافه کرد.

خواص یونجه برای کلیه:

میزان مصرف یونجه می تواند برای کسانی که در معرض شرایط سخت کلیوی هستند مفید باشد. همچنین کلیه های کم کار با استفاده منظم از یونجه بهبود می یابند. که موجب کاهش سطح اوره خون می شود. علاوه بر این، باعث تسکین کراتینین می شود. این باعث می شود تا آب بدن ذخیره شود ؛ علاوه بر این، گیاه یونجه نیز می تواند از سنگ کلیه خلاصتان کند.

پوستی سالم و بی نقص به شما ارمغان می دهد:

یونجه ترکیباتی دارد که در برداشتن علائم کشش پوست موثر هستند ؛ همچنین، مصرف منظم یونجه نیز در کمال شگفتی با بیماری های پوستی مبارزه می کند. این جوانه در درمان اگزما و پسوریازیس بسیار موثر است. برای کسانی که در حال مبارزه با خشکی پوست هستند، مصرف کمی یونجه کمک بزرگی خواهد بود محتوای کلروفیل و محتوای ویتامین A، پوست را به خوبی نرم و مرطوب می سازد.

شرایط مو را بهبود می بخشد و از ریزش آن جلوگیری می کند:

ویتامین ها و هورمون های تشکیل دهنده گیاه یونجه گردش خون را افزایش می دهد. مصرف منظم یونجه می‌تواند حجم، درخشش و انعطاف‌پذیری موها را افزایش دهد ، چرا که یونجه یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به فولیکول های مو رطوبت می‌دهند و آن ها را تغذیه می‌کنند و آنتی اکسیدان ها را برای فولیکول های مو فراهم می کند و محکم و سالم بودن مو را تضمین می کند. مواد مغذی مفید دیگری مثل سیلیس در بهبود و درمان موهای شکننده و خشک و ریزش مو بسیار عالی هستند و باعث رشد موهای سالمتر می شوند.
علاوه بر این، یونجه می‌تواند پوسته پوسته شدن پوست سر را درمان و از ریزش مو جلوگیری کند.

ترک اعتیاد با یونجه:

روش پزشکان قدیم ایران در معالجه اعتیاد، ساختن داروهایی بود که معتاد را نسبت به خود اعتیاد متنفر و حساس می کرد و برای این کار معمولاً از تعفن یونجه، افسنتین و چند گیاه دیگر استفاده می کردند. اخیراً داروسازان سنتی هند یونجه تازه را خرد کرده ۲ ماه در الکل خیسانده و بعد یک استکان آن را با مقداری آب موقع خماری به معتاد می خورانند و بعد دستور می دهند که از ماده مورد اعتیاد خود استفاده کند. محلول الکلی یونجه به علت داشتن ماده صابونی (ساپونین) شخص را ناراحت کرده و نسبت به ماده مورد اعتیاد متنفر و بیزار می سازد و تا مدتی زیاد از آن بدش می آید. این روش سابقاً در ایران برای درمان اعتیاد به الکل بود، اکنون برای معالجه معتادان به تریاک و سیگار و حتی هروئین به کار رفته و نتایج عالی داده است.

اثرات جانبی و ایمنی یونجه:

برگ های یونجه برای بسیاری از بزرگسالان احتمالا امن هستند ؛ با این حال، در نظر گرفتن طولانی مدت دانه های یونجه، به احتمال زیاد خیلی خوب نیست. محصولات دانه یونجه ممکن است واکنشی مشابه با بیماری های خودایمنی به نام لوپوس اریتماتوز ،داشته باشند.

یونجه ممکن است پوست برخی افراد را نیز نسبت به خورشید بسیار حساس کند. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، مخصوصا اگر پوستی روشن دارید.

هشدارهای ویژه:

چه کسانی بدون مشورت با پزشک نباید گیاه یونجه مصرف کنند؟

بارداری یا شیردهی مادر: استفاده از یونجه در مقادیر بیش از آنچه که معمولا در یک وعده غذایی باید مصرف شود، احتمالا در طول بارداری و شیردهی، بدون ریسک نیست. در هنگام بارداری، بسیاری از گیاهان مورد استفاده در دمنوش می تواند مضر باشد. حتی ممکن است در اوایل حاملگی، احتمال وزن کم هنگام تولد و یا سقط را افزایش دهد. شواهدی وجود دارد که یونجه ممکن است مانند منبع استروژن عمل کند و این بر روی بارداری تاثیر می گذارد.

در مورد بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند مولتیپل اسکلروز (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE)، آرتریت روماتوئید (RA) یا سایر شرایط: یونجه ممکن است سبب شود که سیستم ایمنی بدن فعال تر شود و این می تواند علائم را افزایش دهد.
از بیماری های ایمنی بدن ، دو مورد گزارش از بیماران مبتلا به SLE وجود دارد که پس از مصرف طولانی مدت محصولات یونجه ، در معرض بیماری قرار دارند. اگر یک نقص سیستم ایمنی دارید، بهتر است از مصرف یونجه جلوگیری کنید تا زمانی که بیشتر در مورد آن پرس وجو کنید.

بیماری های حساس به هورمون، مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئید رحم: یونجه ممکن است اثرات مشابهی با استروژن هورمون زنانه داشته باشد. اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن ممکن است بدتر شود، از یونجه استفاده نکنید.

دیابت: یونجه ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. اگر دچار دیابت هستید و یونجه مصرف می کنید، سطح قند خون خود را با دقت کنترل کنید.

پیوند کلیه: یک مورد گزارش رد پیوند کلیه پس از استفاده ۳ ماهه از مکمل حاوی یونجه و کوهوش سیاه وجود دارد. این نتیجه ،به علت خواص یونجه نسبت به Cohosh سیاه است، شواهدی وجود دارد که یونجه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و این ممکن است سایکلساپرین را خنثی کند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی