عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

خواص عسل و بالنگ

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۳ ق.ظ

فواید عسل و بالنگ

خواص عسل

مصرف ناشتا یک لیوان آب ولرم با عسل و آب لیمو، بدن را پاک سازی می کند.
مصرف عسل باکتری هایی را که آکنه ایجاد می کند، از بین می برد. با استفاده از عسل به صورت موضعی می توان زخم های دیابتی را درمان کرد.سلول های مرده پوست را از بین می برد و باعث نرمی آن می شود، خط های ایجاد شده روی صورت را کاهش می دهد و خشکی آرنج و پاشنه پا را برطرف می کند. نرم کننده حاوی عسل، از ایجاد موخوره جلوگیری می کند و باعث براقی مو می شود.روند سوخت و ساز را تسریع می بخشد و باعث کاهش وزن می شود.

مصرف آن با سیر خام، ویروس و عفونت های باکتریایی را از بین می برد.تقویت کننده بینایی و تسکین دهنده گلودرد است و به نوعی شربت سینه محسوب می شود.انرژی زاست، خستگی مفرط را برطرف می کند، میزان هوشیاری ذهن را افزایش می دهد؛ تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، ماده مغذی، ویتامین و آنتی اکسیدان های لازم را به بدن می رساند.با بهبود جریان خون رسانی، مانع از بیماری قلبی و آسیب به رگ ها و به خصوص مویرگ ها می شود.عملکرد روده را تنظیم می کند، قولنج و سندروم بی قراری روده ها را درمان می کند خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده دارد. سوختگی را تسکین می دهد، زخم ها را ضدعفونی می کند، التهاب و درد را کاهش می دهد و روند درمان را تسریع می بخشد.میزان اضطراب را کاهش می دهد و مانند مسکن عمل می کند.آرامش و خواب آرام ایجاد و میزان PH بدن را قلیایی می کند.مانع از شکل گیری تومورهای سرطانی می شود. از سوء هاضمه و رفلکس اسیدی معده می کاهد، زخم های دستگاه گوارش را درمان می کند.

آنزیم های طبیعی موجود در آن، روند هضم غذا را بهبود می بخشد.مصرف ناشتا یک لیوان آب ولرم با عسل و آب لیمو، بدن را پاک سازی می کند.خاصیت ضد قارچی دارد.با جویدن موم آن، علایم تب یونجه بهبود می یابد.تشنگی و علایم گرمازدگی را برطرف و سکسکه را متوقف می کند.خاصیت ملین دارد.مخلوط آن با فلفل سیاه و زنجبیل آسم را تسکین می دهد.آب سیر همراه با عسل، فشارخون را کنترل می کند مخلوط عسل، دارچین در آب جوش، در بهبود آرتریت، عفونت مثانه و نفخ معده موثر است. کلسترول مضر را کاهش می دهد و ویروس ها را از بین می برد. روند پیری را کند، قدرت شنوایی را تقویت و بوی بد دهان را رفع می کند.استفاده موضعی از مخلوط عسل، دارچین و روغن زیتون داغ مانع از ریزش مو می شود و دندان درد را نیز متوقف می کند.توجه داشته باشید عسل حاوی هاگ های قارچ است و سیستم ایمنی بدن نوزادان توان مقابله با آن را ندارد. لذا نوزادان زیر یک سال نباید تحت هیچ شرایطی عسل مصرف کنند.

 

بالنگ

 

بالنگ چیست ؟

از بالنگ با نام اترج نیز یاد می شود. اندازه این گیاه حدود یک و نیم تا دو متر است و در نواحی گرم و مرطوب یا معتدل و مرطوب می روید. دارای برگ های طویل و عریض است. برگ های آن سبز و خوشبو می باشند. گل آن سفید و تمام اعضاء این گیاه مصرف طبی و درمانی دارند. میوه این گیاه بالنگ است در نواحی گرم زمین این گیاه در سال دو نوبت میوه می دهند. میوه این گیاه تلخ است که بطور مختلف تلخی آن گرفته می شود. پوست زرد آن دارای طبیعت گرم و خشک و گوشت یا پیهی که در زیر آن است در نوعی که مغزش شیرین است سردتر می باشد و برگ و شکوفه آن نیز گرم و خشک است.
بالنگ درختچه‌ای است به شکل غیر منظم، برگ آن با کمی اختلاف شبیه سایر مرکبات ولی میوه آن به کلی متفاوت و نوع کبیر آن در ابعاد یک خربزه کوچک است. شکل آن دراز از یک طرف متصل به شاخه کمی پهن و از طرف دیگر به نوک بارکی ختم می‌شود. پوست آن به رنگ زرد طلایی خیلی ضخیم، موج دار و دارای برآمدگی‌هایی مانند تاول درشت است. قسمت عمده میوه را با پوست زرد و گوشت سفید داخل پوست را گرفته و تقریباً جای برای گوشت ترش غیر خوراکی وسط آن باقی نگذارده‌است. گل آن سفید می‌باشد. بالنگ دارای پوست زرد رنگ طلایی، با بوی معطر، به خصوص نوع کوچک آن که پوستش صاف است، معطرتر است. قسمت گوشتی سفید متصل به پوست خارجی آن ضخیم و کمی شیرین و قسمت گوشت وسط آن که در میان پرده‌های ضخیم طولانی واقع شده‌است، دارای الیاف و غلاف‌های پر از مایعی است که در بعضی انواع شیرین و در برخی ترش می‌باشد. تخم‌های آن که در قسمت گوشتی آن واقع است کمی دراز و در غلاف سفیدی واقع و مغز، سفید و کمی تلخ است.

این گیاه دارای خاصیت ضدسم بوده و سم بعضی از جانوران از قبیل عقرب و مار را تا حدودی خنثی می کند. اگر زالو در حلق کسی رفته باشد از آبی که بالنگ در آن جوشیده شده غرغره کند زالو کنده شده و اخراج می گردد.
پوست زرد آن مقوی قلب و قوای فکری و کبد و معده و احشاء بوده و دهان را خوشبو میسازد و به هضم غذا کمک می کند. اگر این پوست را با شکرنی یا با عسل مربا بکنند مربائی مقوی و مفرح خواهد شد و خاصیت ضدسمی هم دارا میباشد.
اما باید از آن هر دفعه به مقدار کم خورده شود چون وقتی زیاد خورده شود هضم آن دیر انجام می شود به علاوه شدت حرارت آن برای افراد گرم مزاج آزار دهنده است. اگر بالنگ خشک را در داخل لباس بگذارند از بید یا مورزدگی آن جلوگیری می کند. اگر بالنگ را در روغن کنجد حل کرده و بگذارند روغن مدتی بماند روغن حاصل برای سیاتیک و درد مفاصل و دردهای عصبی و کمر درد و درد مثانه مفید است که هم بصورت خوراکی و هم بصورت ضمادی مصرف میشود. افرادیکه سردردهای مزمن ناشی از ناراحتی های گوارشی یا سرگیجه دارند اگر مقداری نان را در آبی که بالنگ در آن خیسانیده شده بگذارند و یا در عصاره بالنگ بخیسانند و بخورند ناراحتی آنان زایل میگردد.

میوه بالنگ به علت سطح بالای ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان های قوی، دارای خواص زیادی است. این میوه دارای مقادیر بالایی از فیبرهای غذایی، کلسیم، آهن، بتا کاروتن، نیاسین، منگنز، روی، سلنیوم، ویتامین B6 و پتاسیم است.
نبض ما– میوه بالنگ در واقع یکی از ۴ میوه از مرکبات اصلی است. این میوه بزرگ بیضی شکل و رنگ آن هم تقریبا مانند لیمو زرد است. شکل بالنگ با توجه به نوع و عوامل دیگری مانند آب و هوا، کمی متفاوت است. بر خلاف بسیاری از مرکبات، مانند لیمو و پرتقال، مقدار آب بسیار کمی در بالنگ وجود دارد.

خواص بالنگ چیست ؟

از خواص بالنگ می‌توان به این مورد اشاره کرد که بالنگ دشمن نفخ است و هضم غذا را برای شما آسان می‌کند. همچنین میتوانید میوه بالنگ و سرکه را ترکیب کنید. این ضماد درد مفصل ، نقرس و ورم های مختلف را درمان میکند. خواص بالنگ شامل ضد سرفه بودن، نرم کننده سینه ، ارامش بخش بودن و خنک کننده بودن است. برای ارامش اعصاب میتوانید میوه بالنگ میل کنید. بالنگ برای بهبود گردش خون بسیار پر فایده است و کمبود اب بدن را جبران میکند .

برای ناراحتی های مربوط به دوران قاعدگی بالنگ مصرف کنید. پوست میوه بالنگ را دم کنید و میل کنید. این دمنوش مسکن مناسبی برای شما است. برای خوشبو شدن دهان پوست بالنگ را امتحان کنید. تاثیر ان را بلافاصله خواهید دید. بالنگ قلب و معده را تقویت میکند و در سلامت ان تاثیر بسزایی دارد . همچنین تخم میوه بالنگ دشمن تب است.

برخی از فواید میوه بالنگ عبارتند از: توانایی پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، کاهش فشار خون، کاهش اسیدیته روده، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی. این میوه از سرطان جلوگیری می کند و آنتی اکسیدان های موجود در بالنگ، برای از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو ، موثراست.

پتاسیم، ویتامین C و سایر الکترولیت های موجود در این میوه باعث کاهش فشار خون شریان ها و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی می شود. آب و اسانس این میوه دارای خواص التهابی و ضد درد است. همچنین برای دردهای حاد و یا مشکلات مزمن مانند سردرد و یا ناراحتی آرتریت، مفید است.

بالنگ، سبب افزایش سیستم ایمنی شده و با سطح قابل توجهی از ویتامین C، قادر به تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش تولید گلبول های سفید خون یعنی اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت ها است.
بالنگ، دارای مقادیر ی از آب و اسید است که در تعادل اسیدیته روده و بهبود عملکرد گوارش و همچنین از بین بردن مشکلاتی مانند نفخ شکمی، یبوست، و حالت تهوع، تاثیر گذار است.

 

بالنگ

 

فصل میوه
فصل میوه بالنگ از شهریور تا بهمن ماه است.

ارزش غذایی میوه
بالنگ دارای ارزش غذایی بالا و حاوی کلسیم و فسفر است که از عناصر مهم و حیاتی برای بدن محسوب می شوند. همچنین دارای اسید های ارگانیک، اسید سیتریک و فلاونوئیدها است.

آیا میوه بالنگ قند دارد؟
قند موجود در بالنگ بسیار پایین بوده و مصرف آن در کاهش قند خون بالا ، موثر است.

فرق میوه بالنگ با بادرنگ
بالنگ و بادرنگ تقریبا مانند هم هستند و تنها تفاوت آن ها این است که میزان تلخی بادرنگ از بالنگ کمتر است. به همین خاطر برای مصرف خود می توانید بادرنگ های رسیده را انتخاب کنید.

 

طرز تهیه مربا بالنگ

مواد لازم:
دو عدد بالنگ
شکر به اندازه تعداد بالنگ
گلاب و زعفران

روش تهیه:

ابتدا پوست میوه را جدا کرده و سعی کنید لایه ای از پوست، روی بالنگ نماند زیرا سبب تلخ شدن مربا می شود. سپس، بالنگ ها را به دو نیم کرده و داخل آن را خالی کنید.پس از آن، بالنگ را برش داده و بهتر است که این برش ها زیاد کوچک نباشد. بالنگ ها را حدودا ۱۲ ساعت در آب بخیسانید تا آب را به خود جذب کند.سپس میزان لازم شکر را در دو لیوان آب بجوشانید و بالنگ ها را از آب خارج کرده و با فشار، آب آن را خارج کنید. سپس، بالنگ ها را در آب ریخته و بگذارید بجوشد.بهتر است دو بار این کار تکرار شود تا تلخی آن گرفته شود. چند بار این کار تکرار کرده و سپس آن ها را از آب خارج کرده و از صافی رد کنید.سپس، روی بالنگ ها آب سرد ریخته و آن ها را در شهد شکر بریزید پس از دو سه جوش زدن و قوام آمدن مربای بالنگ آماده است.

طرز تهیه مربای پوست بالنگ

پوست میوه بالنگ
هل به مقدار دلخواه
شکر دو برابر وزن پوست بالنگ
چند دانه میخک

ابتدا پوست میوه بالنگ را در آب قرار داده و بگذارید دوازده ساعت بماند تا تلخی آن تقریبا گرفته شود. سپس، آن را روی حرارت گذاشته و بگذارید بجوشد. چندین بار آب را عوض کرده و مجددا روی حرارت قرار دهید. با این کار، تلخی آن کم می شود. شما می توانید کمی از پوست را امتحان کنید تا میزان تلخی آن را بررسی کنید.

در ظرفی جداگانه، شکر را جوشانده و سپس میخک و هل را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت، زمانی که غلیظ شد، پوست بالنگ را درون شهد ریخته و می گذارید تا قوام بیاید. مربای پوست بالنگ آماده است بعد از خنک شدن در ظرف های شیشه ای ریخته و مصرف کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی