عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

خواص عسل و گردو

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۳ ق.ظ

خواص طبی و درمانی عسل و گردو

خواص عسل و گردو که از زمان رومیان در آئین‌های باروری استفاده می‌شد و هنوز هم در برخی نقاط، به عنوان یک غذای مرسوم در جشن‌های عروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. به نظر می‌رسد که افراد مختلف تحقیقات زیادی در حوزه جنسی و باروری انجام داده و برای این ترکیب ارزش زیادی قائل بوده‌اند. اما در اینجا درباره فواید ترکیب عسل و گردو برای سلامتی بحث خواهیم کرد که کمتر شناخته شده هستند.

ترکیبات گردو

گردو حاوی ۹ درصد کربوهیدرات، ۸۳ درصد چربی و ۸ درصد پروتئین می‌باشد. یک وعده ۱۱۷ گرمی گردوی خرد شده حاوی ۸/۱۷ گرم پروتئین، صفر کلسترول و ۲/۸۴ میلیگرم فیتوسترول می‌باشد. چربی‌های گردو عبارتند از ۲/۷ گرم چربی‌های اشباع، ۵/۱۰ گرم چربی‌های تک‌اشباع نشده، ۲/۵۵ گرم چربی‌های چندغیراشباعی؛ بطوریکه اسیدهای چرب دارای مقدار زیادی امگا۳ (۱۰۶۲۳ میلیگرم) و امگا۹ (۴۴۵۶۷ میلیگرم) هستند.

بار گلیسمی تخمینی:

مردم فکر می‌کنند که تمام اجزای طبیعت با یکدیگر مرتبط هستند و هیچ چیزی تصادفی به وجود نیامده است. بنابراین، گردو نشانه افراد خردمند است، زیرا مغز دوبخشی آن دارای سطح پیش‌ داری همانند مغز انسان است. البته، این واقعیت که مصرف گردو برای کارکرد مغز خوب است، به دلیل وجود بسیاری مواد مغذی آن که برای سلامتی مفید هستند، اثبات شده است، بخصوص اسیدهای چرب امگا۳ که برای سلامت مطلوب، ضروری هستند.

گردو دارای مقادیر بالای اسید الاژیک است. اسید الاژیک یک آنتی‌اکسیدان فنولی طبیعی است که در میوه‌های مختلف (توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت) یافت می‌شود و جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان و درمان عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از آنجایی که شلیل حاوی بالاترین نسبت لایسین بوده و در کنار گردو، منبع پروتئینی کامل‌تری را می‌سازند، مکمل غذایی بسیار خوبی برای گردو است. سایر مواد غذایی حاوی لایسین عبارتند از: قارچ و ذرت.

خواص مصرف گردو

  • کاهش التهاب در بیماری‌های پوستی مانند سوریازیس و اگزما، به دلیل وجود مقادیر بالای چربی‌های مفید.
  • فواید گردو برای پوست، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است. از آنجایی که مغز آجیل‌ها حاوی ویتامین‌های A و E هستند، از پوست در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کرده، بنابراین از بروز علائم پیری جلوگیری می‌کنند. همچنین چربی‌های مفید که امگا ۳ موجود در گردو جزو آنها است، به حفظ ظاهری صاف و شاداب برای پوست کمک می‌کنند.
  • کاهش کلسترول. نه به خاطر اینکه گردو کلسترول صفر دارد، بلکه به این دلیل که حاوی آنتی‌اکسیدان، فنول‌ها، ویتامین‌های A و E، اسید گالیک و اسید الاژیک است که همگی به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند.
    خاصیت گردو و عسل عسل و میوه های مغزدار مثل گردو، فندق و پسته باعث کاهش کلسترول خون می شوند. افرادی که تصمیم دارند کلسترول خود را کاهش دهند باید عسل ، بادام ، پسته و فندق را هم به میوه ها و سبزی های رژیمی خود اضافه کنند. تحقیقات نشان داده که عسل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان عسل و میوه های مغزدار مثل گردو، فندق و پسته باعث کاهش کلسترول خون می شوند. افرادی که تصمیم دارند کلسترول خود را کاهش دهند باید عسل ، بادام ، پسته و فندق را هم به میوه ها و سبزی های رژیمی خود اضافه کنند. تحقیقات نشان داده که عسل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و مانند اسفناج ، سیب ، پرتقال و توت فرنگی می تواند با رادیکال های آزاد تولید شده در بدن که به سلولها آسیب می رساند، مبارزه کند. در یک بررسی ، ۲۵ مرد ۱۸تا ۶۸ ساله در مدت پنج هفته آزمایش شدند و در این مدت هر یک از آنها روزانه ۴قاشق غذاخوری عسل که در یک لیوان آب حل شده بود، می خوردند. پس از پایان ۵ هفته نشان داده شد که سطح آنتی اکسیدان ها در خون این افراد نسبت به پیش بالاتر رفته و میزان کلسترول آنها پایین تر آمده است. در مطالعه دیگری هم نشان داده شده که مصرف میوه های مغزدار مثل بادام با این که خودشان حاوی چربی هستند، ولی چون چربی آنها از نوع چربی غیراشباع است ، باعث کاهش میزان کلسترول بد یا LDLشده است و در نتیجه خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد هم عسل ، هم بادام و فندق و… تنها در صورتی که به اندازه و به همراه سایر میوه ها و سبزی های مصرف شوند تاثیرگذار خواهند بود.
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان و درمان عفونت‌های ویروسی و باکتریایی. عمدتاً به دلیل مقادیر بالای اسید الاژیک، اسیدهای چرب n-3 (اومگا۳)، توکوفرول‌ها، بتاسیتوسترول و پدانکولاژین که دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند. در سال ۲۰۱۴، تحقیق «گردو دارای پتانسیل پیشگیری و درمان سرطان در موش‌ها است» نشان داد که رژیم‌های حاوی گردو، نرخ رشد سلول‌های سرطان سینه انسانی پیوند داده شده به موش‌های آزمایشگاهی را تا حدود ۸۰ درصد مهار نمود؛ رژیم حاوی گردو تعداد تومورهای غددی پستان را در مدل موش‌های ترنس‌ژنیک، تا حدود ۶۰ درصد کاهش داد و از طریق مکانیزم‌های ضد تکثیری و ضد رگ‌زایی، رشد سرطان‌های پروستات، کولون و کلیه را کُند نمود.

 

تقویت سیستم ایمنی

افزایش عملکرد شناختی بهتر. مغز گردو شبیه به مغز انسان است، اما حاوی مقادیر بالای امگا ۳ نیز می‌باشد و مشخص شده است که این اسیدهای چرب، نقش مهمی در پردازش مواد مغذی مهم در درون سلول‌های مغز و خروج سلول‌های زائد ایفا می‌کنند.

دانشمندان چنین نتیجه‌گیری کردند که «یافته‌ها نشان می‌دهند که گردو ممکن است عملکردهای هیپوفیزی و نوتروپیک خود را از طریق تقویت متابولیسم ۵-HT مغز بکار بگیرد.

  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر از طریق توقف تشکیل پلاک‌های آمیلوئیدی که در مغز بیماران مبتلا به بیماری‌های فرسایشی یافت شده است. تحقیق «مکمل رژیمی حاوی گردو، ضعف حافظه و مهارت‌های یادگیری را در مدل بیماری آلزایمر موش‌های ترنس‌ژنیک» نتیجه‌گیری کرده است که مکمل رژیمی حاوی گردو، ممکن است اثرات مفیدی در کاهش ریسک، تأخیر شروع یا کُند شدن پیشرفت آلزایمر یا پیشگیری از آن داشته باشد.
  • جلوگیری از آریتمی (ریتم نامنظم قلب) و تنظیم تشکیل پلاک در رگ‌های خونی. این امر به دلیل وجود آمینو اسید اساسی آی-آرژینین اتفاق می‌افتد که خاصیت ارتجاعی رگ‌های خونی و مقدار امگا۳ را افزایش می‌دهد.
    گردو باعث کاهش مقادیر چربی Lp(a) می‌شود که عامل لخته شدن خون و ریسک ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی است.
  • کاهش افسردگی و ADHD
  • حفظ سلامت استخوان‌ها به دلیل وجود امگا ۳ و منگنز
  • پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا (بخصوص در زنان)
  • درمان بی‌خوابی. گردو حاوی ملاتونین است و باید بلافاصله قبل از خواب خورده شود. بهترین روش مصرف گردو، خوردن آن به همراه عسل است. این کار باعث بهبود خواب و تضمین خواب مداوم در طول شب خواهد شد.
  • دارای اثر ضد یبوست (ملین)
  • بهبود سلامت مو. استفاده از ترکیبی از روغن بادام و روغن گردو بر روی پوست سر، به موها حالت داده و موجب قوی‌تر و مرطوب‌تر شدن مو می‌شود و از ریزش آن جلوگیری می‌کند.
  • از بین بردن انگل‌های دستگاه گوارشی و کرم‌های نواری (گردوی سیاه)
  • کمک به عملکرد مطلوب غده تیروئید
  • کمک به کاهش وزن به دلیل ایجاد احساس سیری و کاهش غذای مصرفی. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش وزن به دلیل مصرف گردو به مقدار متوسط، در مقایسه با سایر مزیت‌های آن، بسیار ناچیز است. تحقیق «آزمایش تصادفی، کنترل شده و تناوبی اثرات گردو بر عملکرد اندوتلیال (درون رگی) در بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی احشایی (شکمی)» نشان داد که مصرف روزانه ۵۶ گرم گردو، عملکرد اندوتلیال در افراد مبتلا به اضافه وزن با چاقی احشایی را بهبود بخشید. افزودن گردو به رژیم غذایی، به افزایش وزن منجر نمی‌شود.
  • کمک به آسم و آرتروز رماتیسمی و کاهش التهاب

 

عسل و گردو

 

 

عوارض جانبی مصرف گردو

اگر به مغز آجیل‌ها حساسیت دارید، باید در مصرف گردو احتیاط کنید. مصرف مقدار زیاد گردو می‌تواند باعث ایجاد اسهال و نفخ شود. مورد خطرناک‌تر، مصرف گردوی سیاه بر روی پوست است که می‌تواند به خارش در آن ناحیه منجر شود. گردوی سیاه حاوی یک ماده شیمیایی به نام جاگلون است که ممکن است باعث ابتلا به سرطان لب یا دهان شود.

خواص عسل و گردو برای سلامتی

عسل و گردو در ترکیب با هم، خواص یکدیگر را تقویت می‌کنند. تا زمانی که عسل خام و ترجیحاً ارگانیک (و عاری از نئونیکوتینوئیدها و سایر آفت‌کش‌ها) مورد استفاده قرار بگیرد، نوع عسل اهمیت چندانی ندارد.

  •  کاهش فشار خون بالا
    مصرف این ترکیب بصورت روزانه ۱۰۰ گرم گردو و همان مقدار عسل به مدت ۴۵ روز توصیه شده است. این مقدار عسل و گردو بسیار زیاد است، بنابراین اطمینان حاصل نمایید که مقدار زیادی از آن را در منزل موجود دارید و به یاد داشته باشید که گردو دارای اثر ملین است.
  • درمان آنمی
    مخلوطی از ۵۰۰ گرم عسل، ۵۰۰ گرم گردوی خرد شده و آب یک لیموی کامل تهیه کنید. می‌توانید بر حسب مزه و اندازه لیمو، آب ۲ یا ۳ لیمو را استفاده نمایید.
    این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و درون یک شیشه بریزید. بصورت سه بار در روز و هر بار ۱ قاشق غذاخوری را نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید. در صورتی که ریختن آب لیمو را به این مخلوط فراموش کردید یا در زمان ساخت مخلوط، در منزل موجود نداشتید، پس از تهیه لیمو می‌توانید در زمان مصرف چند قطره از آب آن را درون قاشق عسل و گردو بریزید. اگر گردوی خام در دسترس دارید، می‌توانید قبل از مخلوط کردن آن با عسل به مدت چند دقیقه درون فر با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد آن را بپزید.
  • خواص عسل و گردو در افزایش میل جنسی
    در یونان رستوران‌هایی وجود دارند که دسری با یک دستورالعمل خاص را تهیه می‌کنند که تقویت کننده میل جنسی است و حتی در صورتی که این دسر را سفارش ندهید، آن را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. این دستورالعمل عبارت است از: ماست چرب یونانی سرد، عسل و گردو. واقعیت این است که حتی اگر این دسر خاصیت خاصی هم نداشته باشد، به هر حال از هضم آسان، نیروبخشی و طعم خوشمزه آن لذت خواهید برد. از طرف دیگر، تُرک‌ها دستور متفاوتی برای تقویت میل جنسی دارند: انجیر پر شده از مغز گردو.
    هم عسل و هم گردو برای این خاصیت بسیار مناسب هستند: عسل تولید تستوسترون در مردان را تشدید می‌کند و عنصر بور به استفاده از استروژن در زنان کمک می‌کند. بعلاوه، مطالعات علمی نشان داده‌اند که سه قاشق غذاخوری عسل، سطح نیتریک اکسید، ماده شیمیایی یافت شده در خون مردان در طول برانگیختگی جنسی، را افزایش می‌دهد. مغز آجیل‌ها همچنین حاوی مقادیر زیاد روی هستند که از عناصر حیاتی برای رشد اسپرم محسوب می‌شود. هر دوی این مواد در بهبود سطح عمومی انرژی، گردش خون و تداوم در زمان مقاربت مفید هستند.

کاربردهای دیگر گردو و عسل

  • زخم معده را بهبود می‌بخشد: طب سنتی اظهار می‌کند که برای این منظور باید ۲۰ گرم آجیل خرد شده را درون آب گرم مخلوط کنید. این مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و سپس از صافی عبور دهید که در این حالت نوعی مایع شیری رنگ بدست خواهد آمد. ۲ قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید. نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، ۱ قاشق چای خوری از این مخلوط را مصرف کنید.
  • به پیشگیری از التهاب و ورم پروستات کمک می‌کند.
  • افزایش سرزندگی و جلوگیری از کمبود ویتامین‌ها، نمک‌های کبالت و آهن در بدن. ابتدا می‌توانید مقدار کمی از آن را مصرف کنید. گردوها در صورت پخته شدن، طعم متفاوت‌تری به خود خواهند گرفت. جهت حصول طعمی بهتر، از عسل چند گل تازه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که عسل در ۲ تا ۳ ماه ابتدایی پس از استخراج، حاوی مواد پری‌ بیوتیک و حتی پروبیوتیک می‌باشد.

در مصرف گردو زیاده‌روی نکنید

پزشکان با تاکید بر اینکه مصرف بیش از ۳ عدد گردو در روز باعث بروز آسیب به بدن می‌شود، عنوان کردند: استفاده از گردو برای بیماران کبدی، معده و ریوی و همچنین افراد چاق مضر است و آنان باید از مصرف گردو خودداری کنند.
مصرف مواد خوراکی مانند عسل و گردو برای افزایش قدرت بدنی و کاهش بیماری‌ها بسیار مؤثر است، اما این را بدانید که مصرف بیش از حد گیاهان دارویی، مواد مغذی و خوراکی‌ها سلامت انسان را مختل می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی