عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

عسل و شلغم برای سرماخوردگی

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰ ق.ظ

معجون عسل و شلغم یکی از درمان های بسیار موثر برای سرماخوردگی و گلودرد است.

شلغم جزو سبزیجات با طبع گرم است که خواص بسیار زیاد و معجزه‌ آسایی دارد. از قدیم شلغم را به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی می شناختند و از آن به خصوص برای درمان سرماخوردگی استفاده می کردند.
شلغم همچنین برای درمان بیماری های دستگاه تنفسی مفید است و برای این منظور می توان از آن در آش و سوپ استفاده کرد.

خواص شلغم

  • آنتی بیوتیک موجود در شلغم مقاومت بدن را در برابر بیماری های ویروسی و عفونی بالا می برد.
  • شلغم ترکیبات میکروب کش و ضدعفونی کننده ای دارد که که موجب التیام علائم زکام و سرماخوردگی می شود و از ابتلا به آن ها جلوگیری می کند.
  • شلغم همچنین خلط‌ آور، درمان کننده سرفه های خشک ، گلو درد ، ملین سینه و التیام دهنده تنگی نفس است و به طور کلی، ریه ها را پاک و با لینت ملایم روده ها ، سموم و میکروب ها را از بدن خارج می کند.
  • نه تنها پر از ویتامین است بلکه خواص معدنی ارزنده نیز دارد و همچنین از نظر سایر ویژگی های غیرغذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی های مهم شمرده می شود.
  • بسیار مقوی و مغذی است و به علت دارا بودن ۱۰ درصد مواد قندی و سرشار از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار باارزش به حساب می‌آید.
  • یکی از پاک کننده ها و سازنده های خون است و چنان که گفته شد، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان می شود. همچنین شوره محتوی در آن باعث تصفیه خون و دفاع بدن در برابر بیماری های عفونی می شود.
  • پتاسیم موجود در شلغم ،‌ چربی را خنثی می کند و آرسنیک آن در تشکیل گلبول ( گویچه ) های سفید و قرمز خون دخالت مستقیم دارد‌. از طرف دیگر، فسفر موجود در شلغم‌ موجب تقویت سلول ( یاخته ) های عصبی می شود.

لازم به ذکر است، برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک های دیگر استفاده شود.
نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد بلکه علاوه بر آن، این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره تر باشد، ید بیشتری در آن وجود دارد.
همچنین وجود ویتامین B ، A و c ‌در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش موثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است‌. دکتر برتوله ثابت کرده است که عصاره شلغم ‌، حل و دفع سنگ های کلیوی را ‌به علت خاصیت حل کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد، تسهیل می کند.

 

عسل و شلغم

 

طرز تهیه و استفاده شلغم:

روش اول : بخور شلغم

می توانید از بخور شلغم آبپز یا بخارپز استفاده کنید. این کار به التیام سردرد‌های ناشی از سرماخوردگی کمک نموده و ریه ها و مجاری تنفسی را از خلط های مسدودکننده پاکیزه می کند. به این ترتیب، سینوس ها باز و گرفتگی بینی رفع می شود.

روش دوم : شلغم پخته

اول از همه برای استفاده شلغم به هیچ وجه نباید پوستش را جدا کرد. ریشه هایش را می کنیم و سر و تهش را کمی مرتب می کنیم و خوب می شوییم. بعد داخل دیگ میندازیم و تا جایی که روی آن ها را آب بگیرد، روی آن آب می ریزیم. می توان یک تکه نبات هم داخل آن انداخت، این نبات معجزه می کند. هم طبع سرد شلغم رو می گیرد و هم آن را خوشمزه می کند.
روی شعله ملایم می گذاریم و وقتی جوش آمد دمکنی هم روی آن می گذاریم تا بپزد. اگر میزان آب را درست ریخته باشید می توانید بذارید آب به خوردش برود و بهتر هم پخته شود. اما اگر در آن از نبات استفاده کرده اید، مواظب باشید که چون به خاطر نبات زود ته می گیرد.
این نکته را در نظر بگیرید که آب زیاد نریزید که بی مزه نشود و نبات هم زیاد نریزید که خیلی شیرین نشود و خاصیت خود شلغم غالب باشد.

روش سوم : طرز آماده کردن عسل و شلغم به عنوان داروی ضد سرفه

یکی از استفاده ها از عسل و شلغم برای رفع سرفه هست که بسیار عالی می باشد.
شلغم های بزرگ را خوب می شوییم و سرشان را می بریم، با قاشق کوچک یا کمک چاقو داخل آن ها را خالی می کنم. نه به اندازه ای که دیواره های شلغم آسیب ببینند و پاره شوند.
یک قاشق عسل را توی شلغم می ریزیم و خوب به دیواره هایش و همه جا می مالیم و پخش می کنیم.
شلغم ها را توی کاسه یا ظرفی که دیواره داشته باشد، تکیه می دهیم و ظرف را توی یخچال قرار داده تا یک شب تا صبح آن جا بماند.
فردا می بینیم که داخل شلغم ها آب جمع شده، همین آب را در طول روز مانند دارو می خوریم. هر شلغم تقریبا یک قاشق آب پس می دهد. که روزی سه بار در روز، هر بار یک قاشق کافی است. شلغم های مانده را هم می توانید میل کنید یل در سوپ از آن ها استفاده کنید.
بهتر است از این معجون به صورت تازه استفاده کنید. معجون به دست آمده را بیش از ۴۸ ساعت نگهداری نکنید.

از این معجون همواره مصرف کنید، به غیر از این که از شر سرفه های خشک و مزمن راحت می شوید ، برای زدودن مسمومیت آلودگی هوا بسیار مفید است و نیز از انسداد مجاری تنفسی جلوگیری می شود. در ضمن مشکلات گوارشی، کبدی را کاهش می دهد و درمان می کند. حتما امتحان کنید تا معجزه آن را ببینید.

نکته: موقع خرید شغلم هایی را انتخاب کنید که کاملا سفت ، سفید سالم ، بدون زدگی و بدون لک باشند.

استفاده از روش های درمان گیاهی و خانگی در بسیاری از موارد نسبت به درمان های شیمیایی ، طولانی تر اما کم خطر و بی عارضه تر خواهد بود. امیدواریم از این روش های ساده و مفید نهایت استفاده را ببرید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی