عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

درمان نیش زنبور

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸ ب.ظ

درمان نیش زنبور با روش های خانگی ، بررسی علائم نیش خوردگی و علت نیش زدن زنبور ها از مواردی هستند که در این مقاله رویال به آن پرداخته ایم.

فصل تابستان در پیش است، گل ها زیبا و زیباتر شده اند و افراد بیشتری را جذب خود می کنند و البته زنبورها نیز جذب این گل ها می شوند. وقتی قرار است به گردش یا سفری در طبیعت بروید ضروری است که بدانید چطور باید نیش زنبور یا حشرات دیگر را درمان کنید. به یاد داشته باشید که همیشه محیط را برای پیدا کردن مار ، عنکبوت و زنبورها بررسی کنید.

ظرف های حاوی غذا را باز نگذارید ، مخصوصا اگر حاوی غذایی شیرین باشند، مانند آهنربایی برای زنبورها عمل می کنند. غذاها را درون بسته بندی و ظروف شان نگاه دارید. زنبورهای بی عسل حتی از زنبورهای عسل نیز خطرناک ترند ، بعد از اولین نیش شان نمی میرند و می توانند بارها شما را نیش بزنند.

خطرناک بودن یا نبودن زنبورهای عسل

زنبورهای عسل معمولا جنگجو نیستند و بدون داشتن دلیلی موثق به شما حمله نمی کنند. به همین دلیل است که باید محیط را برای پیدا کردن دو مورد بررسی کنیم:

کندوها : ممکن است در حوالی محلی که ساکن شده اید کندوهایی توسط زنبورداران برای انجام گرده افشانی در محیط یا تولید عسل جایگذاری شده باشد. زنبورهای عسل در مجاورت کندو برای محافظت از غذا و جوان ترها همیشه تدافعی عمل می کنند.

گروه یا کلنی : زنبورهای عسل گاهی اوقات می توانند به دلیل جمعیت بیش از اندازه شان گروه هایی را تشکیل دهند. می توانید این گروه ها را در درخت های پوک ، حفره های زمین ، کاکتوس ها و مکان های سرپوشیده پیدا کنید. همچنین در دالان ها ، دیوارهای تو خالی یا هر مکان دیگری که ورودی مخصوصی به فضایی خالی دارد و حتی کنتورهای برق می توان آنها را پیدا کرد.

با این حال هنگام عدم وجود عسل ، تخم یا جمعیت جوان ، آن قدرها خطرناک نیستند. این زنبورهای عسل تا زمانی که تحریک نشوند تدافعی نخواهند بود. بنابراین از انجام دادن کارهای خشنی همچون پرتاب سنگ به سمت شان، ضربه زدن با چوب یا لگد کردنشان خودداری کنید.

درمان نیش زنبور

زمان هایی که خطر نیش زدن زنبور عسل بیشتر است

اگر تعدادی زنبور دیدید که در اطرافتان پرسه می زنند وحشت زده نشوید. در حال انجام کارشان هستند و اگر کاری با آنها نداشته باشید با شما کاری ندارند. اما حواستان جمع باشد اگر می بینید از هر سوراخی در زمین ، درخت یا دیوار بیرون می آیند. به صدایشان گوش کنید، چنین چیزی ممکن است نشانه ای از یک کلنی فعال باشد.

در حال جابه جایی زباله ای هستید که مدتی سرجایش باقی مانده بود.

زنبورهایی می بینید که رفتار عجیبی دارند. زنبورها معمولا قبل از نیش زدن رفتاری تدافعی از خود نشان می دهند که می تواند شامل پرواز بالای سرتان یا حمله به سمت صورتتان باشد. اینها علائمی هستند که نشان می دهد وارد محدودهشان شده اید و قرار نیست از شما استقبال شود.

رنگ ها بسیار مهم اند. لباس های با رنگ روشن و ترجیحا سفید بپوشید. رنگ های تیره و خشن نشان دهنده دشمن هستند و زنبورها به آنها حمله می کنند. لباس های سیاه یا دیگر رنگ های تیره را نپوشید، موی سیاهتان را با کلاه بپوشانید. موهایتان را ببندید تا در آن گیر نکنند. لباس هایی نپوشید که با شوینده های یو وی شسته شده اند.

بوها نیز بسیار مهم اند. چه بوی خوب یا بدی باشد، اگر بویی قوی باشد زنبورها را اذیت می کند. بوی پیاز ، سیر ، الکل ، عرق ، عطر ، کرم بعد از اصلاح یا عطری از خانواده مرکبات یا گل ها ، از جمله بوهایی هستند که زنبورها از آن ها خوششان نمی آید. حتی بوی علف تازه بریده شده نیز از نظر زنبورها بوی بدی است.

اگر زنبوری در موهایتان گیر کرد، به خاطر اضطرابی که دچارش شده است در نهایت نیشتان می زند. تنها شانستان برای جلوگیری از چنین اتفاقی این است که با فشار دادن زنبور به سرتان آن را له کنید. سعی کنید به سرعت و قبل از اینکه نیش زده شوید چنین کاری کنید. در هر صورت نیش می خورید اما با چنین کاری شانس خود را امتحان می کنید. اگر له اش نکنید این زنبور حتما به شما حمله می کند.

اگر در محاصره قرار گرفتید!

فرار کنید. اگر در شرایطی قرار گرفتید که زنبورها محاصرهتان کرده اند و دورتان می چرخند، با تمام سرعتی که می توانید فرار کنید. منظور از فرار کردن این است که با تمام سرعتی که می توانید بدوید. کیف ، غذا ، گل هایی که جمع کرده اید یا هر چیز دیگری را فراموش کنید و فقط بدوید. در ماشین یا ساختمانی در همان حوالی مخفی شوید. وقتی می دوید سعی کنید دهان و بینی تان را با دست بپوشانید. زنبورها سعی می کنند سر و صورتتان را پیش از هر چیزی نیش بزنند.
هیچ وقت ساکن نمانید و خود را به مردن نزنید. زنبورها با چنین روشی فریب نمی خورند. فقط بدوید. زنبورهای عسل می توانند با سرعت ۲۴ کیلومتر بر ساعت پرواز کنند و بیش از ۴۶ متر دنبالتان بیایند در حالی که زنبورهای قاتل آفریقایی می توانند ۱۳۷ متر دنبالتان بیایند. شخصی سالم می تواند از دست این زنبورها فرار کند پس هنوز شانس دارید.

درمان نیش زنبور

نیش را بردارید. با فشار دادن جای نیش بین انگشت ها و شست تان یا با موچین چنین کاری نکنید. فقط باعث بدتر شدنش می شوید. از ناخن گیر استفاده کنید تا نیش را از پوست تان بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که نیش خارهایی دارد که آن را درون پوست قربانی نگاه می دارد.

درمان نیش زنبور

 

زنبور بعد از نیش زدن تلاش می کند خودش را نجات دهد اما موفق نمی شود و این تلاش باعث می شود قسمت پایینی شکم زنبور پاره شود و نیش و قسمتی از کیسه زهر در پوست بماند. نیش تا ثانیه هایی بعد از جدا شدن از زنبور نیز عمل انعکاسی خود را انجام می دهد و زهر را به محل نیش خوردگی تزریق می کند. اگر این نیش را فشار دهید زهر بیشتری را وارد بدنتان می کنید. دیگر حشرات نیش زننده همچون زنبورهای بی عسل ، یلوجکت ، زنبورهای سرخ هیچ نیشی بر جای نمی گذارند.

زنبور بعد از نیش زدن فرومون هایی ترشح می کند تا دیگر زنبورها را در جریان خطر موجود در محیط بگذارد. زنبورهای دیگری نیز خواهند آمد. از آنجا دور شوید. فراموش نکنید لباس هایی را که در زمان نیش خوردن پوشیده بودید بشویید چون ممکن است فرومون برای مدتی طولانی در لباس شما بماند و هنگام نزدیک شدن زنبورها به آنها هشدار دهد.

سرد کردن محل نیش خوردگی ( گزیدگی ). اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید می توانید با منقبض کردن رگهای ناحیه‌ نیش خوردگی زهر نیش زنبور را ایزوله کنید. اگر نه فقط در سریع ترین زمانی که می توانید محل نیش خوردگی را سرد کنید.
می توانید از تکه یخی که در پارچه ای پیچیده شده است استفاده کنید ( یخ مستقیما روی پوستتان نباشد )، از میوه ای یخ زده استفاده کنید یا به سادگی از حوله ای سرد و خیس ، اسپری سرمایشی ، الکل یا آب اسیدی که از یک بخش سرکه و دو بخش آب تهیه شده است استفاده کنید. به محل نیش خوردگی به مدت ۱۰ دقیقه سرما و ۱۰ دقیقه استراحت بدهید. ورم نیش را کاهش می دهد.

درمان نیش زنبور

روش های دیگری برای بهبود درد و ورم وجود دارند:

  • عسل: به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده که دارد، یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان درد ، خارش و ورم نیش زنبور محسوب می شود.
    مقداری عسل طبیعی را بر روی یک گاز استریل بریزید و به مدت یک ساعت بر روی جای نیش زنبور ببندید.
    در روشی دیگر یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را با یک قاشق غذا خوری پودر زردچوبه ترکیب کنید و بر روی جای نیش زنبور قرار دهید، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.
  • ترکیبی از جوش شیرین و آب ( ۳:۱ ) : نیش زنبور عسل حاوی اسید فرمیک است و در نتیجه، یک ماده قلیایی مانند جوش شیرین می تواند اثر آن را خنثی کند.
  • خمیر دندان : یکی از آسان ترین و ارزان ترین درمان های خانگی برای نیش زنبور عسل به حساب می آید. خمیر دندان به دلیل مقادیر بالای مواد با خاصیت قلیایی که دارد، سم اسیدی زنبور عسل را خنثی کرده و به درمان درد ، ورم و خارش جای نیش زنبور کمک می کند.
    مقداری خمیر دندان را به آرامی بر روی جای نیش بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید.
  • چند آسپرین بردارید، له شان کنید، قطره ای آب اضافه کنید تا خمیری به دست بیاید و به آرامی روی ناحیه بمالید. این خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی جای نیش زنبور بگذارید و سپس با آب گرم خوب بشویید. چنین کاری باعث کوچک شدن بافت سلول پوستی می شود و در حالی که زهر تلاش می کند از دیواره های سلولی عبور کند، این خمیر فرآیند آزاد کردن زهری که بدن را به تولید پروستاگلاندین تحریک می کند کند می کند، پروستاگلاندین باعث ایجاد حس درد می شود.
  • سیر و پیاز : به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی که دارند، از بهترین روش های درمان درد و ورم نیش زنبور در طب سنتی هستند.
    یک حبه سیر را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بیندازید و بگذارید بجوشد. از وسط به دو نیم کرده و بر روی نیش زنبور بگذارید تا درد را کاهش دهد.
    یک برش پیاز را به آرامی جای نیش زنبور بگذارید و پس از ۱۵ دقیقه با آب بشویید.
  • آلوئه ورا : به دلیل خواص آرام بخش و ضد التهابی قوی که دارد یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای درمان خارش و درد ناشی از زنبور زدگی به حساب می آید.
    ژل آلوئه ورا را از برگ های تازه جدا کنید و به آرامی جای نیش زنبور بمالید.
  • روغن اسطوخودوس : به دلیل خواص ضد التهابی که دارد یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سریع و فوری نیش زنبور عسل محسوب می شود. روغن اسطوخودوس به درمان قرمزی ، تورم و خارش جای نیش زنبور کمک می کند.
    یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون ( روغن حامل ) را با ۲ قطره روغن اسطوخودس ترکیب کرده و به آرامی جای نیش زنبور بمالید.
  • سرکه سیب : دارای خاصیتی قلیایی است که به خنثی کردن زهر زنبور کمک کرده و درد ، خارش و ورم نیش زنبور را درمان می کند.
    دو قطره سرکه سیب را به آرامی جای نیش زنبور بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب سرد خوب بشویید.
  • نعناع و روغن نعناع : دارای خواص ضد التهابی و ضد درد بوده و یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان درد ، تورم و التهاب نیش زنبور محسوب می شود.
    ۱ یا ۲ قطره روغن نعناع را مستقیما بر روی نیش زنبور بمالید. ( اگر پوست حساسی دارید، روغن نعناع را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید )
    در روشی دیگر پوست را با آب سرد بشویید و سپس آب برگ های تازه نعناع را جای نیش زنبور بمالید.
  • روغن درخت چای : به دلیل خواص ضد عفونی کننده طبیعی که دارد به کاهش درد نیش زنبور عسل کمک می کند.
    یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون را با دو قطره روغن درخت چای ترکیب کرده و به آرامی جای نیش زنبور بمالید.
  • زغال چوب یا کربن فعال: یکی از روش های طبیعی برای خنثی کردن نیش زنبور و درمان درد ، ورم و التهاب ناشی از آن محسوب می شود.
    یک قاشق چای خوری کربن فعال را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را جای نیش زنبور بمالید و پس از ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.
  • لوسیون کالامین
  • پماد یا کرم مخصوص نیش زنبور
  • کرم هیدروکورتیزون ۰/۵ یا ۱ درصد یا هر کرم استروئیدی دیگری
  • آنتی ‌هیستامینی که دارای دیفن هیدرامین باشد یا کلرفنیرامین
  • برگ موز ، جعفری یا ریحان را روی محل بمالید.
  • گل های له شده کلندولا را روی محل بمالید.
  • ترکیبی از زردچوبه و روغن زیتون را روی محل بگذارید.

البته پیشنهاد می شود که نیش زنبور را تحمل کرده و از فواید آن برای بدن بهره مند شوید. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواید نیش زنبور مقاله های ” بهبودی بیماری ایدز با زهر زنبور عسل ” ، ” درمان آرتروز با نیش زنبور عسل ” و ” درمان بیماری آلزایمر با نیش زنبور عسل ” را مطالعه فرمایید.

بررسی علائم نیش خوردگی

در حالت عادی باید فقط ورم ، قرمزی و خارش در محل نیش خوردگی داشته باشید. این علائم باید در مدت یک روز خوب شوند و فقط ممکن است ورم تا سه روز باقی بماند. اگر بعد از یک روز ورم ، درد و نوار قرمز زیر پوست هنوز باقی مانده اند باید به پزشک مراجعه کنید. قسمت هایی از بدن هستند که نسبت به نیش زنبور حساس ترند.
ناحیه اطراف چشم ها و شقیقه ها بسیار خطرناک‌ اند و باید پیش پزشک بروید. چشم ها را باید تا زمان آرام شدن درد با آب سرد بشوید.
دهان یا زبان نقاط حساسی هستند چون ورم در این نواحی می تواند باعث خفگی شود. تا زمان رسیدن به پزشک باید یخی را در دهانتان نگاه دارید، نوشیدنی سرد یا بستنی بخورید تا از پخش شدن ورم جلوگیری کنید.

اگر کودکتان بیش از ۵۰ نیش خورده است یا فردی بالغ ، بیش از ۱۰۰ الی ۱۵۰ نیش خورده است ممکن است واکنش خطرناکی نسبت به زهر وارد شده به بدن داشته باشد. در این موارد بستری شدن در بیمارستان نیاز است. شرایط کشنده به بیش از ۱۴۰۰ نیش نیاز دارد پس نگران نباشید. ( این آمار درباره زنبورهای رایج است. این اعداد درباره گونه های دیگر زنبور متفاوت اند )

افراد دارای حساسیت به نیش زنبور

اول از همه باید بدانید فقط درصد بسیار پایینی از جمعیت انسان ها نسبت به نیش زنبور حساس اند. این افراد باید همیشه جعبه اضطراری حاوی اپی نفرین ( آدرنالین ) قابل تزریق را همراه خود داشته باشند.
وقتی برای اولین بار نیش می خورید نمی دانید حساسیت دارید یا خیر. به همین دلیل است که باید همیشه حواسمان به این علائم باشد. علائم نشان دهنده حساسیت به نیش و شوک بدن نسبت به زهر:

  • ورم سریع اطراف چشم ، لبها ، زبان یا گلو
  • سختی در نفس کشیدن
  • خس خس کردن هنگام نفس کشیدن یا سختی در تنفس
  • خارش ، گرفتگی یا بی حسی شدید
  • سرگیجه
  • کهیر یا جوشی قرمز
  • دل پیچه
  • بیهوشی

اگر می دانید که نسبت به نیش زنبور حساسیت دارید باید همیشه جعبه اضطراری را همراه تان داشته باشید و دوستان و آشنایانتان دستورالعمل های لازم را خوانده باشند. اگر بعد از نیش خوردن نمی توانید خودتان کارهای لازم را انجام دهید از کسی کمک بخواهید.

درمان نیش زنبور

اقدامات پس از نیش خوردگی برای افراد حساس به نیش زنبور

  • تزریق خودکار اپی نفرین ( آدرنالین ) را با فشار دادن آن به ران فرد انجام دهید و برای چند ثانیه نگاه دارید. برای تسریع در جذب ، محل مورد نظر را به مدت ۱۰ ثانیه ماساژ دهید.
  • اگر شخص مورد نظر می تواند بدون مشکل قرص بخورد قرص آنتی هیستامین به او بدهید.
  • شخص مورد نظر را رو به بالا بخوابانید و پاهایش را در ارتفاعی بالاتر از سرش قرار دهید.
  • لباس های تنگ را شل کنید و او را با پتو بپوشانید. برای نوشیدن چیزی به او ندهید.
  • اگر خون یا استفراغ در دهان شخص است او را به پهلو برگردانید تا خفه نشود.
  • اگر هیچ نشانه حیاتی مشهود نیست ( تنفس ، سرفه یا حرکت) سی پی آر ( احیای قلبی ریوی ) را شروع کنید.

واکنش های آلرژیک می توانند شدید یا ملایم باشند.
واکنش های شدید باید در اتاق اورژانس درمان شوند و ممکن است شامل تزریق اپی نفرین ، آنتی هیستامین ها و داروهای کورتیزوئیدی از طریق آی وی شوند.

واکنش های ملایم می توانند در خانه درمان شوند که شامل آنتی هیستامین دهانی ، داروهای کورتیزوئیدی و دیگر داروهایی می شوند که به کاهش علائم و واکنش های آلرژیک کمک می کنند. در بیشتر مواقع بعد از دو تا سه روز درمان ، علائم واکنش های آلرژیک از بین می روند.

ایمن درمانی می تواند حدود ۸۰ درصد افرادی که به نیش زنبور عسل حساسیت دارند و ۹۵ درصد افرادی که به نیش زنبور بی عسل حساسیت دارند را درمان کند.
در این روش از مجموعه ای از تزریق های حساسیتی استفاده می شود، مقادیر اندکی از ماده ای که باعث حساسیت می شود زیر پوست تزریق می شود. در هر تزریق مقدار این ماده حساسیت زا کمی افزایش پیدا می کند و بدن به مقادیر بیشتر و بیشتری از زهر عادت می کند. به این ترتیب شخص در مواجه با زهر واکنش نخواهد داشت. به چنین چیزی ایمن درمانی آلرژی یا حساسیت زدایی نسبت به زهر می گویند و درصد موفقیت بالایی دارد.

برای مثال در یکی از پروتکل ها برای سه الی شش ماه یک تا دو تزریق در هفته انجام می شود. بعد از آن به مدت سه الی پنج سال هر دو الی چهار هفته تزریقی برای نگهداری انجام می شود. بسته به کشور مورد نظرتان پروتکل های دیگری نیز وجود دارند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی