عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

خواص با ارزش عسل و پیاز

چهارشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۸:۵۲ ق.ظ

عسل و پیاز برای درمان سرفه ، تنظیم فشار خون بالا ، پیشگیری سرطان و بسیاری موارد دیگر مفید است.

خواص عسل و پیاز در درمان بیماری ها به خوبی شناخته نشده و افراد کمی با فواید مصرف عسل و پیاز آشنا هستند.
گلوکوکینین پیاز موجب اتساع عروق کلیه، دستگاه گوارش، عروق کرونر و مغز می شود ( مشابه اثر قرص TNG ), این اثر موجب بروز سردرد موقتی بعد از مصرف پیاز می شود. مطالعات نشان داده عصاره روغنی پیاز روی رشد قارچ های پوستی ( درماتوفیت ) اثر مهاری دارد و می توان در درمان عفونت های قارچی پوست از آن بهره برد.
یکی از راه های ساده رقیق کردن ترشحات غلیظ بینی, رفع انسداد و احتقان آن، جویدن تکه ای پیاز بدون فرو بردن آن است. پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است.
پیاز گیاه خارق العاده ای است، تحقیقات متعددی درباره ظرفیت ضد میکروبی آن وجود داشته اند و نتایج بسیار خوب بوده و نشان دهنده فعالیت ضد میکروبی پیاز در برابر ۸ گونه میکروب هستند. به خصوص زمانی که عسل و پیاز ترکیب شوند، این خاصیت ها بیشتر می شوند.

 

عسل و پیاز

 

چرا پیاز اینقدر برای بدن مفید است؟

پیاز حاوی مواد زیر است:
–مواد معدنی: پتاسیم، فسفر، کلسیم، منگنز، سدیم، گوگرد، آهن، روی، مس، سلنیوم
–ویتامین ها: ویتامین B1 و B2، ویتامین C، اسید فولیک، ویتامین های A و E
–آمینو اسیدها: اسید گلوتامین، آرژینین، لیسین، گلیسین و غیره
–روغن های اساسی به همراه ترکیبات گوگرد
–کورستین
–آلیسین ( مقدار آن در پیاز کمتر از سیر است )

سیر و پیاز از دیدگاه طب ایرانی دارای اثرات دارویی مفیدی است اما باید دانست مصرف بیش از حد مواد غذایی بخار‌دار مثل سیر و پیاز اثرات نامطلوبی بر سلامت مغز می گذارد. نشریه پزشکی دستگاه گوارش آمریکا اظهار می کند در حالی که افرادی در حالت طبیعی سوزش معده را تجربه نمی کنند می توانند پیاز خام را بدون مشکل مصرف نمایند، اما مصرف پیاز در افرادی که مبتلا به سوزش معده مزمن یا بیماری رفلاکس معده هستند، می تواند این علائم را وخیم تر کند.
مرحوم عبدالله احمدیه در کتاب راز درمان آورده است، در صورتی که سیر بیش از اندازه مصرف شود می تواند عوارض گوارشی شامل سوءهاضمه، دل درد، اسهال و استفراغ ایجاد کند که آب انار در کاهش این عوارض کمک کننده است.

 

عسل و پیاز

 

در صورتی که فرد دچار مشکلات انعقادی باشد یا از داروهای ضد انعقاد استفاده کند، بهتر است از مداومت به مصرف سیر خودداری کند چرا که سیر می تواند باعث طولانی شدن زمان انعقاد خون شود.
قبل از انجام عمل جراحی نیز بهتر است, سیر مصرف نشود چرا که ممکن است باعث خونریزی در حین عمل یا پس از جراحی شود, مصرف سیر در بیماران مبتلا به هموروئید نیز به دلیل ایجاد خونریزی توصیه نمی شود.
همچنین مصرف مقادیر زیاد پیاز می تواند باعث رقیق تر شدن خون شود. در صورتی که مقدار زیادی پیاز سبز بخورید یا میزان مصرف خود را سریع افزایش دهید، ویتامین K موجود در آن ممکن است با داروهای مشخص رقیق کننده خون مانند کومادین، تداخل ایجاد کند.
زنان باردار نیز بهتر است از زیاده روی در مصرف سیر بپرهیزند چرا که می تواند باعث افزایش انقباضات رحمی و افزایش احتمال سقط یا زایمان زودرس شود.

برای دانستن چگونگی درمان ریزش مو با عسل و پیاز می توانید به این مقاله مراجعه فرمایید.

تنظیم فشار خون بالا

طب سنتی چینی برای کنترل فشار خون بالا، از غذا درمانی استفاده می کند. بر اساس تحلیل های آماری غذاهای ضد فشار خون، که در ۲۰ کتاب با موضوع استفاده از غذا درمانی برای کنترل فشار خون بالا پیشنهاد شده اند، پیاز بیشترین دفعات توصیه را به خود اختصاص داده است.
محصولات خاصی وجود دارند که حاوی عصاره های پوست انگور، پیاز، روغن زیتون، ال کارنیتین، ویتامین E، ویتامین C، لیکوپن و اسید فولیک هستند. مصرف روزانه این محصولات به مدت یک هفته می تواند فشار خون سیستولیک ( رقم بالا ) را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد و تأثیری بر فشار خون دیاستولیک ( رقم پایین ) آن ها نگذارد. پیاز حتی پس از پخته شدن، دارای خاصیت ضدالتهابی قوی است.

کاهش تب

یک پیاز را بصورت تکه های نازک خرد کنید. کف پاهای خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید. کمی از تکه های پیاز را درون قوس کف پا قرار داده و آن را با یک تکه پارچه یا باند ببندید. روی این بانداژ را در طول شب با جوراب بپوشانید تا پیاز سموم بدن و بیماری را از بدن شما خارج نماید و بدین ترتیب تب شما نیز فروکش خواهد کرد.
با در نظر گرفتن این نکته که در کف پاهای ما، انتهای تقریبا ۷۰۰۰ عصب وجود دارد که به اندام های مختلف در سرتاسر بدن متصل هستند، این روش منطقی به نظر خواهد رسید. نوشیدن آب پیاز رقیق شده با آب نیز می تواند به تسکین تب شما کمک کند.
عسل و پیاز به تغذیه باکتری های مفید روده کمک می کنند.

پیشگیری سرطان دستگاه گوارش

پیاز دارای خواص آنتی اکسیدانی، سیتوتوکسیک و آپوپتوتیک پیشرفته است. پیاز به همراه سایر مواد غذایی نظیر گوجه فرنگی، روغن زیتون، بروکلی، سیر، انواع توت ها، سویا، عسل، چای، آلوئه ورا، انگور، رزماری ( اکلیل کوهی )، ریحان، فلفل تند، هویج، انار و زردچوبه، حاوی اجزای فعالی هستند که می توانند آغاز و پیشرفت عامل های سرطان زا را تحت تاثیر قرار داده، در مسیرهای تعیین شده در تکثیر، مرگ برنامه ریزی شده و متاستاز سلولی اثر بگذارند.

درمان سرماخوردگی

یکی از محصولات خانگی موثر برای درمان سرماخوردگی پیاز است. می توانید از ترکیب عسل و پیاز برای رفع سرماخوردگی خود کمک بگیرید. کسانی که به عفونت های قارچی مبتلا هستند می توانند از این ترکیب استفاده کنند. از نظر طب سنتی پیاز از بهترین کاربردهای درمانی برخوردار است.
پیاز یک داروی خانگی است, از عصاره آبی این گیاه به همراه عسل شربتی تهیه می شود که مصرف یک قاشق غذاخوری آن سه بار در روز در پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آسم و برونشیت موثر است.

درمان درد و عفونت گوش

پیاز را خرد کرده و درون یک توری نازک یا جوراب بریزید و دهانه آن را ببندید. آن را پهن کنید و بر روی گوش ناخوش خود قرار دهید و سر، گوش را با استفاده از یک کلاه بپوشانید تا خرده های پیاز در محل خود ثابت بمانند. سپس زمانی که درد گوش از بین رفت، پیاز را از روی گوش بردارید.

کاهش اثر زخم یا سوختگی

تحقیقات بسیاری نشان می دهند که استفاده از عصاره پیاز، به عنوان محصولی خاص حاوی هپارین و آلانتوئین بر روی پوست به مدت ۱۰ هفته تا ۶ ماه، رنگ، ظاهر و همچنین درد و خارش جای زخم افراد که ناشی از سوختگی، پاک کردن تتو، انواع زخم ها یا حذف بافت ها بوسیله جراحی هستند، را بهبود می بخشد.

درمان مشکلات کلیه

مصرف پیاز به هر شکل ( خام، آب پز یا پخته شده ) داروی بسیار خوبی برای کلیه بوده و به از بین بردن سنگ کلیه نیز کمک می‌کند.

درمان بی خوابی

پیاز خاصیت آرام بخش و مفرح بر اعصاب ما دارد، بنابراین به خواب راحت و بهتر ما کمک می کند. برای این منظور باید پیاز را در ساعات اولیه شب مصرف کنید.

بهبود دیابت

پیاز به دلیل خاصیت کاهندگی قند خون، غذای بسیار مهمی برای افراد مبتلا به دیابت می باشد.

 

عسل و پیاز

 

درمان سرفه

سرفه مکانیسم دفاعی بدن است که به طور ناگهانی به کار گرفته می شود تا ریه ها از هوا خالی شوند. در واقع نقش سرفه بیرون راندن ترکیبات بیگانه یا مضر از مجاری تنفسی است. ممکن است سرفه خشک یا خلط دار باشد. سرفه های مرطوب و خلط دار با آب بینی و خلط همراه هستند، نباید جلوی این قبیل سرفه ها و دفع خلط گرفته شود چون بدن با این شیوه می خواهد خلط های موجود در مجاری تنفسی را خارج کند. سرفه های خشک به دفع خلط مربوط نمی شوند. این سرفه ها به تحریک گلو یا عفونت مربوط می شوند که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است مزمن شوند.
خیلی از افراد بدون توجه به نوع سرفه به سمت مصرف شربت سینه و دیگر داروهایی روی می آورند که علائم سرماخوردگی را کنترل می کند، با این حال استفاده از دارو و شربت های شیمیایی عوارضی نیز به همراه دارند، به همین دلیل می توانید به سراغ جایگزین های طبیعی آن ها بروید. در آشپزخانه همه ما، ترکیباتی وجود دارند که برای تسکین سرفه ها و دفع خلط کارساز هستند. شما می توانید به سادگی با عسل و پیاز و چند ترکیب ساده دیگر یک شربت ضد سرفه خانگی تهیه کنید. با ما باشید تا روش تهیه آن را توضیح دهیم.
عسل از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه و سرماخوردگی به رسمیت شناخته شده است. این ماده غذایی قدرت نرم کنندگی سینه را دارد و تحریکات آن را تسکین می بخشد. عسل می تواند علائم سرماخوردگی و سرفه را کاهش دهد، علاوه بر این عسل خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث افزایش تولید ترکیباتی به نام سیتوکین می شود که خواص ضد میکروبی دارد.
پیاز یک شهرت جهانی در دفع خلط دارد. خواص بی نظیر آن در دفع باکتری ها و تمیزی مجاری تنفسی مثال زدنی است. این ماده غذایی حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است و خواص سم زدایی و تصفیه کنندگی دارد، در نتیجه برای کنترل سرفه ها مؤثر عمل می کند. پیاز می تواند تحریک و خارش گلو را تسکین دهد.
این ترکیبات مانند آنتی بیوتیک عمل می کنند چون قادر هستند با میکروارگانیسم هایی که به مجاری تنفسی حمله می کنند مقابله کنند. ترکیب عسل و پیاز یک درمان طبیعی محسوب می شود که از دوره باستان به عنوان یک شربت ضد سرفه استفاده شده است. این دو ترکیب خاصیت آنتی بیوتیکی و خلط آوری دارند و سرفه را کاهش می دهند، در واقع شربت حاصل از این دو ماده غذایی مانع از حاد شدن مشکل سرفه می شود.
شما می توانید اطمینان حاصل کنید که با مصرف این دو ماده سیستم ایمنی تان تقویت می شود و قدرت بدن تان در برابر ویروس ها، باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم های ایجاد کننده بیماری های دستگاه تنفسی افزایش می یابد.
از ترکیب این دو ماده شربتی حاصل می شود که خواص عسل و پیاز را یکجا دارد و برای تسکین سرفه و تقویت دستگاه ایمنی مؤثر عمل می کند. می توانید مطمئن باشید که این شربت عارضه و خطری ندارد.

مواد لازم
پیاز متوسط ۱ عدد
آب ۲ لیوان ( ۴۰۰ میلی لیتر )
لیمو ترش ۱ عدد
عسل ۲ قاشق ( ۱۵ گرم )

روش تهیه عسل و پیاز

پیاز را به قطعات درشت خرد کنید. سپس آن ها را با دو لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید، سپس زیر شعله را خاموش کرده و به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید خنک شود. دو قاشق عسل و آب لیمو ترش را به آب پیاز اضافه کنید. می توانید روزانه دو تا سه بار از این نوشیدنی بنوشید.

 

برای تهیه شربت عسل و پیاز می توانید به روش دیگری نیز عمل کنید:

مواد لازم
پیاز ۱ عدد
عسل ۲ تا ۳ قاشق (۵۰ تا ۷۰ گرم)

روش تهیه عسل و پیاز

پیاز را به قطعات ریز خرد کنید. آن را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید، سپس عسل را به آن افزوده و اجازه دهید یک شب کامل بماند. صبح روز بعد ترکیب را از یک صافی رد کنید و شربت به دست آمده را در طول روز مصرف کنید. می‌توانید این شربت را به صورت خالص یا رقیق شده در آب میل کنید. توصیه می کنیم هر دو ساعت یک بار از این شربت مصرف کنید تا زودتر به نتیجه برسید.
البته در نظر داشته باشید که روش‌های طبیعی فورا به نتیجه نمی رسند و لازم است شما درمان تان را به طور مرتب ادامه دهید، یعنی نمی توانید با مصرف یک قاشق از این شربت خانگی انتظار معجزه داشته باشید، اما مصرف منظم آن باعث تسکین گلو و کاهش سرفه های تان می شود. اگر بهبود در سرفه های تان را مشاهده نکردید و سرفه و علائم سرماخوردگی تان بیش از یک هفته به طول بی انجامد حتما به پزشک مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی