عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

درمان زخم با عسل

پنجشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴ ق.ظ

درمان زخم با عسل اثرات فوق العاده ای دارد اگر نکات زیر را رعایت کنید. با رویال همراه باشید.

عسل ماده ای شفابخش است که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بالاست و همچنین برای درمان التهاب از آن استفاده می شود. به همین دلیل در جلوگیری از سرایت بیماری و ترمیم زخم های عمیق استفاده از عسل را فراموش نکنید.
از عسل به منظور التیام انواع زخم ها از جمله خراشیدگی ها، بریدگی ها، سوختگی ها، قانقاریا، زخم بستر، زخم دیابتی، زخم واریسی، زخم زانوئی وریدی و قرمز شدن و پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پای ورزشکاران به علت مصرف دائمی کفش های ورزشی استفاده می شود. همچنین به لطف خواص رطوبت رسانی آن، در از بین بردن جای جوش نیز فوق العاده عمل می کند و به خاطر خواص نرم کنندگی عسل و از بین بردن سلول های مرده ی پوست، سطح پوست را لطیف می کند و آن را به حالت طبیعی باز می گرداند.

تاثیرات معجزه آسای عسل برای پوست سال هاست به اثبات رسیده و تحقیقات بیشماری نشان داده عسل اثر فوق العاده‌ای دارد، به این شرط که نوع مناسبی از عسل برای این منظور استفاده شود.
استفاده از عسل در پانسمان زخم ها باعث از بین رفتن بوی بد زخم می شود همچنین هنگام تعویض پانسمان، به زخم نمی چسبد و درد کمتری برای بیمار ایجاد می کند.

در طرح تحقیقاتی ۴۱۷ بیمار دارای زخم شدید و نکروز ناشی از زخم، با استفاده از عسل، مصرف آنتی بیوتیک و سایر داروهای تخصصی تقریبا به نصف رسید.
بیمار و یا خانواده آن در مورد استفاده از عسل در درمان و ترمیم زخم باید با پزشک مشورت کرده و بر اساس شرایط جسمانی و فیزیکی از این روش ترمیمی بهره مند شوند.

 

درمان زخم با عسل

 

این نکته قابل ذکر است که وجود عسل در محصولات آرایشی به عنوان یک ترکیب التیام بخش بیشتر جنبه تجاری دارد.
در واقع شرکت ها از خوشنامی عسل به عنوان یک شعار تبلیغاتی استفاده می کنند. از سوی دیگر برای تهیه صابون باید ترکیب ها را اول حرارت داد و به شکل مایع درآورد. عسلی که در این ترکیب حرارت می بیند، مسلما آثار خوب خود را از دست می دهد.
درضمن برای درمان زخم با عسل ، عسل باید مدتی رو پوست باقی بماند درحالی که صابون در کمتر از یک دقیقه از روی پوست شسته می شود و عسل موجود در آن روی پوست تاثیری نخواهد گذاشت.
البته برای درمان زخم با عسل ، کرم هایی که حاوی عسل واقعی هستند، در ترمیم زخم و خراشیدگی و حساسیت های پوست اثر فوق‌العاده ای دارند. حتی بهتر است بیماران کرم های ترمیم کننده معمولی را با عسل مخلوط و برای ترمیم سریع تر زخم مثلا بعد از لیزر استفاده کنند.

ما در این جا مطالبی درباره چگونگی درمان زخم با عسل را جمع آوری کرده ایم.

برای درمان زخم با عسل انتخاب نوع مناسبی از عسل بسیار اهمیت دارد.

از هر فروشگاهی می توان عسل تهیه کرد، ولی بسیاری از این عسل ها فرآوری شده هستند و از این رو خواص درمانی اندکی دارند. بهتر است از عسل خام، فرآوری نشده ی گرما ندیده استفاده کنید تا نهایت بهره را از خواص درمانی آن ببرید. عسل خام، عسلی که به صورت طبیعی توسط زنبور عسل تهیه شده است. عسل خام، بهترین نوع عسل است که می توانید برای از بین بردن جای زخم از آن استفاده کنید.

اگر بتوانید خون ریزی را متوقف کنید و زخم را تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری شود، قسمت مربوط به خود را انجام داده اید، طبیعت از اینجا به بعدش را به عهده خواهد گرفت.
می توان زخم ها را با استفاده از یک صابون ملایم و آب شستشو داد طوری که التهابی در آن ایجاد نشود. البته باید توجه داشته باشید که پوسته نازک روی زخم را جدا نکنید.
سپس به اندازه یک بند انگشت عسل روی زخم بمالید و آن را با بانداژ بپوشانید. برای گذاشتن عسل روی زخم می توان از تکه ای پنبه تمیز استفاده کرد و نباید محل زخم با انگشت لمس شود. بعد از آغشتن زخم به عسل روی آن را با گاز استریل و چسب زخم بپوشانید و تا زمان بهبودی، هرروز این پانسمان را تعویض کنید. عسل حاوی ترکیبات آنتی باکتریال است و تحقیقات نشان داده توانایی بالا بردن سرعت التیام زخم ها را دارد. حتی اگر بانداژ ندارید هم مشکلی نیست، وقتی عسل روی زخم خشک شود خودش نقش بانداژ را هم ایفا می کند.

زمانی که عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می کند. آنزیم گلوکز اکسیداز که توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است به آرامی آزاد می شود و پراکسید هیدروژن ضد عفونی کننده به میزان زیادی آزاد می شود و می تواند در حدی که به خود بافت آسیب نرساند، باکتری ها را نابود کند. در ادامه با جذب مایعات و تغذیه مواد مقوی به منطقه آسیب دیده، باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود. فعالیت استمیک عسل باعث حضور یک لایه از مایع بین بافت ها و بانداژ می شود و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جا به جا شود و سلول های جدید پاره نشود. به همین جهت در برخی بیمارستان های دنیا برای درمان زخم بستراز ترکیبات آن استفاده می شود.

 

درمان زخم با عسل

 

درمان زخم با عسل:

برای پانسمان سوختگی های درجه یک تا درجه سه‌، عسل و روغن زیتون کهنه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و بعد از شستشوی خوب زخم‌، ناحیه موردنظر را با این ترکیب پانسمان کنید.

برای پانسمان زخم بستر‌، عسل و پودر برگ گیاه گزنه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و بعد از شستشوی خوب ناحیه زخم بستر، این ترکیب را به ناحیه موردنظر پانسمان کنید.

برای پانسمان زخم های دیابتیک‌، عسل و نمک را به نسبت ۳ به ۱ باهم مخلوط کنید و پس از شستشوی خوب زخم دیابتی از این ترکیب در ناحیه زخم مورد نظر استفاده کنید.

برای پانسمان زخم ناشی از زالو درمانی یا زخمی که در آن خونریزی ادامه دار است برای قطع خونریزی‌، عسل و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و روی ناحیه موردنظر پانسمان کنید.

برای پانسمان زخمی که مزمن است و ترمیم زخم به کندی صورت می گیرد تا حدی که ناحیه زخم حالت چاله مانند به خود گرفته برای ترمیم آن‌، عسل + کندر + خون سیاوشان + انزروت را به نسبت مساوی مخلوط کرده و در ناحیه زخم مورد نظر پرکنید و سپس پانسمان را انجام دهید.

برای درمان زخم معده یا زخم اثنی عشر، صبح ناشتا و هرشب موقع خواب یک قاشق غذاخوری عسل موم دار را به مدت ۹ دقیقه در دهان نگهدارید بدون آنکه قطره ای از عسل یا آب دهان را قورت داده باشید سپس مانند آدامس آن را در دهان بجوید عسل را قورت داده و موم را دور بیندازید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی