عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

عسل درمانی

درمان و مراقبت با عسل

من در این وبلاگ میخواهم روش های پیشگیری و درمان بیماری مشکلات دیگر را با عسل به شما آموزش دهم با من همراه باشید

طبقه بندی موضوعی

گون گیاه مولد کتیرا

پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹ ق.ظ

گون گیاه بنشنی است و برای سلامت قلب و ایمنی بدن بسیار مفید می باشد.

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که باعث مهار رادیکال های آزاد در بدن می شود. در بدن رادیکال های آزاد باعث آسیب رسانی به سلول ها می شوند و ارتباط شدیدی با پیر شدن و مشکلاتی که در دوران پیری گریبان گیر انسان می شود دارد.

گَوَن ( Astragalus spp ) از تیره نخود است. گیاهی است از خانواده Leguminoseae که تولید مثل آن از شیوه بذر صورت می‌گیرد. گون‌ها گیاهانی یک‌ساله یا دائمی‌اند که ارتفاع آن تا ۷۵ سانتیمتر می‌رسد. در ایران بیش از دویست گونه گون می‌روید. ساقه‌های رشد یافته آن به رنگ بنفش تیره است. برگهای آن مرکب از برگچه‌هایی است که به صورت متقابل به تعداد ۱۱ تا ۳۰جفت در محور هر برگ قرار گرفته‌اند. گلهای ان معمولاً به رنگ ارغوانی، گاهی آبی یا سفید بوده، نزدیک به انتهای شاخه‌های گل دهنده قرار دارند.

این گیاه به دو صورت بوته‌ای و علفی دیده می‌شود در برابر خشکی مقاوم و در خاک های شور به خوبی رشد می‌کند و دارای بوی تند سلنیوم می‌باشد. گون از علف‌های هرز مناطق کویری و زمین‌های بایر و مزارع نیشکر و چغندر قند محسوب می‌شود، همچنین بسیاری از گون‌ها سمی بوده و باعث مسمومیت گاوها، گوسفندان و اسب‌ها می‌شوند. گونه دارویی گون گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز، آبی، بنفش و یا سفید دارد. در طول فصل رویش گون، ماده سمی گلوکوزید تولید می‌شود که باعث ایجاد اختلالات تنفسی و فلج حیوانات می‌شود. از گونه‌های دیگر این جنس می‌توان A.alpinus ,A.cicer ,A.pendulilorus ,A.arenarius ,A.norvegicus را نام برد.

 

گون

 

خواص گون

  • تحقیقات نشان داده که گون می تواند ریه ها، کبد و دستگاه مجاری ادراری ضد عفونی کند. بسیاری از پزشکان قلبی آنرا به بیماران خود توصیه می کنند.
  • کمک به هضم غذا
  • ریشه آن در درمان عوارض جانبی شیمی درمانی موثر است.
  • مصرف ریشه آن خواص ضد اضطرات و آرام شدن اعصاب را دارد.
  • این گیاه مغز استخوان را تقویت و بدن انسان را از عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.
  • تحقیقات نشان داده یکی از آن افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی و در حقیقت تحریک سیستم ایمنی بدن است.
  • مصرف این گیاه برای طحال مفید است.
  • ریشه آن دارای توانایی مهار رشد تومور است.
  • استفاده از ریشه این گیاه برای درمان افراد دارای بیماری قند و نفریت مفید است.
  • گون معمولا در ترکیب با دیگر گیاهان دارویی استفاده می‌شود. برای مثال آن را همراه با برگ نو درخشان (Ligustrum lucidum)، برای درمان سرطان سینه، سرطان گردن و ریه به کار می‌روند.
  • این گیاه برای سرماخوردگی، عفونت‌های تنفسی فوقانی، آلرژی‌ها، فیبرومیالژیا (بیماری سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمنی است که با درد منتشر، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می‌شود)، کم خونی، ایدز HIV / AIDS، برای بیماری سندرم خستگی مزمن (CFS)، بیماری‌های کلیوی، دیابت و قند خون و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گیاه گون در طب سنتی چینی در طول قرن ها استفاده شده است. ویژگی فوق العاده گیاه گون این است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اما برای درمان سایر مشکلات از قبیل بیماری های قلبی نیز از آن استفاده شده است.

کتیرا

به طور کلی قسمت‌های مورد استفاده دارویی این گیاه شامل صمغ ( کتیرا ) و ریشه گیاه است و از شهد گل‌های آن نیز عسل گون تهیه شده که خواص درمانی و ارزش غذایی بی‌شماری دارد و برای سلامت و ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشد.
مهمترین محصول گیاه گون کتیرا نام دارد. کتیرا به ترشحات صمغی خشک شده که در اثر خراش دادن قسمت پایینی ساقه گیاه گون به‌دست می‌آید گفته می‌شود. کتیرای خوب کتیرایی است که از شاخه‌های قدیمی گیاه به دست می‌آید. هرچه کتیرای حاصل شده شفافتر، بی‌رنگ و نازکتر باشد دارای کیفیت بهتر و قیمت گرانتری است.

 

گون

 

خواص کتیرا

  • پاکسازی کبد یکی از خواص کتیرا است.
  • کتیرا برای درمان عفونت دندان و لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از کتیرا در فرآورده‌های سرماخوردگی به عنوان نرم کننده و ضد سرفه استفاده می‌شود.
  • ترکیبب کتیرا یکی از بهترین مواد شوینده موی سر است، همچنین کتیرا برای حالت دادن و نرم کردن مو بسیار مفید می‌باشد.

خواص عسل گون

شهد جمع آوری شده گل های این گیاه توسط زنبوران عسل علاوه بر خواص عمومی عسل دارای ویژگی های منحصر بفرد زیر می باشد:

  • درمان پوکی استخوان
  • پادرد، کمردرد و دردهای مفاصلی
  • تقویت اعصاب

عوارض گون

علی‌رغم گسترده بودن خواص گون و عوارض جانبی کم این گیاه، مصرف بیش از حدش باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می‌شود. زنان باردار و افرادی که دارای بیماری لوپوس و یا سایر بیماری‌های خود ایمنی هستند، بایستی از مصرف گون خودداری نمایند. قابل ذکر است که عسل گون هیچ کدام از عوارض بالا را ندارد، زیرا توسط زنبور عسل فقط شهد آن برداشت شده است و طی تحولاتی که در بدن زنبور عسل به وجود می‌آید عوارضی که مصرف گیاه خالص می‌تواند داشته باشد را عسل گون نخواهد داشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی